Patric fick dela rum med en basebollspelare vid namn Mitch, vilken han aldrig träffat tidigare. Han var inte den sociala typen och sa inte mer än nödvändigt. Mitch for hem så gott som varje helg, då hade Patric rummet för sig själv (vilket han tyckte var rätt skönt). De hade handfat på rummet och toalett med bara en skjutdörr emellan sängarna och toaletten. Duschen delade de med ett annat 2 bäddsrum. "Hazel" låg närmare studielokalerna och matsalen, vilket sparade en del dyrbar tid så där i början då det blev mycket spring till olika lokaler (se länk till områdeskarta i föregående inlägg).
Skola och aktiviteter började på en gång. Det blev ett tufft tempo och det var inte ovanligt att sömnen blev lite väl knapp. Efter skolan var det lite läxläsning innan golfträningen och därefter återigen läxläsning. 3 dagar i veckan var det fysträning med start kl 6. Efter en av dessa började lektionerna redan vid 8, så frukosten hanns inte riktigt med . Övriga 2 skoldagar var det "sovmorgon" till kl 06.40.
Planeringen kring vilka golfbanor Shorter skulle få träna vid var inte klar då skolan startade, det var ett rätt stort problem. På vissa banor de fick träna på, fick de inte använda rangen pga att de skulle slå sönder den. Likaså att ta sig ut till golfbanorna. Ibland körde coach skolans buss ut, men oftast fick spelarna lösa detta själva. Inte lätt eftersom ingen fungerande kommunaltrafik fanns att tillgå. Några få elever hade egna bilar, de flesta hade olika studietider, så det var inte alltid lätt. Mycket tid och fokus gick åt till att planera så man kom ut för att träna efter skolan.
En annan sak som skiljer sig är synen på träning. I USA, iallafall i Coach Owens fall, spelar man sig i form och lite så att man "föds" till att kunna eller som hans . Att träna är överreklamerat och bara eleverna ser till att få A i skolan så sköter sig golfen av "sig själv"....
Efter lite mer än en månad fick spelarna dock tillgång till en range ca 15 minuters bilväg från skolan, vilket förbättrade läget avsevärt.
I skolavgiften, vilken till stor del täcktes av det scholarship Patric jobbat sig till, ingår husrum, mat (15 måltider/v), träning, tävling resor och logi till dessa och skola. Det han får köpa till själv är utrustning (så klart), skolböcker (vilka INTE är billiga), resor till och från Sverige, ev bil som behövs på plats och lite mat/mellis .
Första terminen blev de svenska eleverna inplacerade i ämnen och scheman. Hur detta gick till vet vi fortfarande inte. Patric och Oliver hade ungefär samma bakgrund, ålder skolresultat, intressen etc, ändå hamnade de helt olika i både ämnen och skoltider. Patric läste en hel del ekonomi, både privatekonomi och samhälls-. Detta tyckte han var intressant och lade upp lite budgetar och det kom frågor om hur vårat försäkringsystem i familjen/hemmet var upplagt m m
Golftävlingar spelas i form av lagtävling mellan skollag. Det finns olika "serieorganisationer". Den "organisation" Shorter hörde till 2011 är NAIA (har hösten 2012 bytt och tillhör numera NCAA).
Inför varje tävlingshelg har skolan en rad "qualifyings", uttagningsrundor, vid olika tillfällen på olika banor. Detta år fanns ca 18 golfspelande killar på skolan. Till varje tävling åkte 5 stycken. Ibland kunde vissa få utmärkta scorer på sina qualifyingsrundor, men fick ändå inte komma med på tävlingen. Då var det coachs egna uttagningsregler som gällde. Dessa är inte förhandlingsbara, coachs ord är lag och det är bara att anpassa sig - oavsett vad man tycker. Detta är inte lätt då eleverna själva börjar nå en vuxen ålder med egna åsikter och val samt har en egen moral vad som är rätt och fel. Vi i Sverige uppfostrar ju våra barn att ha egna åsikter och tankar samt att inte vara rädd för att stå upp för dessa. Kan sägas att många ifrågasatte coach under denna höst och även Patric hade sina funderingar, mest tankar kring träningsförutsättningarna, men dessa förbättrades inte direkt av en coach med "väldigt annorlunda" inställning till träning, skola, golf, kommunikation osv.
De lag som var med i serien låg inte nästgårds, utan det blev ofta långa -5-6 timmars- resor med lagbussen till och från tävlingarna. Vilket också gjorde att man missade några skoldagar, kom efter lite i skolan och effekten blev flera sena studienätter före och efter tävlingarna. Dock inte fel för en student från Sverige att besöka div olika platser såsom t ex Florida, Alabama, Savannah m fl.
Spelmässigt under hösten hamnade laget på 2, 3 resp 9 plats av 11,16 och 14 lag under höstens tävlingar. Fjärde tävlingen ska jag erkänna, minns jag inte varken resultat eller plats.
På väg hem efter att Patric kört Ellinor (flickvännen) till flyget i Atlanta (lite över 1 timmes bilväg bort), hon hade varit på besök en vecka under höstlovet, började det regna. Regnet och blåsten tilltog. Innan Patric hunnit komma tillbaka till skolan var det full storm och det hade utfärdats "orkan-varning". Det var första gången Patric fick uppleva några timmar i skyddsrummet i skolan.
Lite mer spänning blev det i November. "Skolpresidenten" hade tagit ett mindre populärt beslut som gällde alkohol och sex före äktenskap etc. En demonstratiot skulle genomföras , men innan den hann starta fick hela skolan stängas ner pga bombhot. Det visade sig vara falsk alarm. Poliser och bombhundar belamrade skolan 3-4 timmar, utan resultat. Skolan blev dock stängd dagen efter och eleverna fick en välbehövlig sovmorgon !
Strax innan jullovet började tog Patric amerikanskt körkort, det blev en dyr historia på 20 dollar. Därefter blev det bilköp tillsammans med Oliver för att underlätta logistiken kring träning och skola inför nästa termin.
7 December bar det av till Sverige igen för en månads jullov och emotionell upptankning på hemmaplan. Som en liten extrabonus precis lagom till jul damp det ner ett litet brev i brevlådan hemma i Tullinge. Däri var ett intyg/diplom från Shorter University att Patric hamnat på "Dean´s List" för höstterminen 2011. Dean´s List är en akademisk lista på vilken elever hamnar som lyckas uppnå ett visst studieresultat/studiepoäng. Detta blev ett fint litet minne.